STRONA GŁÓWNA O MNIE GABINET PSYCHOTERAPII GABINET MUZYKOTERAPII AKTUALNOŚCI KONTAKT 08/19/2018
Nawigacja
MOJE PUBLIKACJE
ARTYKUŁY
Udział w konferencjach
Seminarium
FORUM
Linki
GALERIA
Kategorie Newsów
Download
Kontakt
Szukaj
INFORMACJE

DOSTĘPNE PO ZALOGOWANIU
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Ostatnie Artykuły
SŁOWNICZEK PSYCHOANA...
PROJEKT USTAWY O ZAW...
SŁUCH MUZYCZNY A SŁ...
MUZYKOTERAPIA W PRZE...
MUZYKOTERAPIA W PRZE...
Na Forum
Najnowsze Tematy
куп...
бор...
куп...
удо...
про...
Najciekawsze Tematy
WARSZTATY Z MUZYK... [1]
ку... [0]
бо... [0]
ку... [0]
уд... [0]
Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 89
Nieaktywowany Użytkownik: 1148
Najnowszy Użytkownik: acuyozef
.
Site Meter
SŁOWNICZEK PSYCHOANALITYCZNY
    SŁOWNICZEK PSYCHOANALITYCZNY


FIKSACJE
– niepowodzenia w procesie rozwoju popędów, zatrzymanie się na danym etapie rozwojowym; fiksacja zachodzi wówczas, gdy w określonej fazie życia jednostka otrzymuje niedostateczną ilość gratyfikacji; zwykle osłabia to jej motywację, aby przejść do następnego stadium rozwojowego; w sytuacji pojawienia się fiksacji, osoba dąży do uzyskania tego samego rodzaju przyjemności, jaka właściwa była dla poprzedniej fazy (pomimo tego, że „formalnie” znajduje się już w następnym etapie); np. jednostka, u której nastąpiła fiksacja na fazie oralnej, może szukać gratyfikacji, przyjemności w jedzeniu, paleniu lub piciu; w wyniku parcjalnej fiksacji na którymś ze stadiów, kształtuje się określony typ osobowości; jego cechy przypominają właściwości aparatu psychicznego charakterystyczne dla danego etapu rozwojowego


LIBIDO – popęd życia, popęd miłości; inaczej: popęd do „obiektu”, dążenie do połączenia z obiektem; początkowo Freud łączył go wyłącznie ze sferą seksualną, jednak w późniejszym okresie rozszerzył jego znaczenie, określając go jako zbiór popędów o zabarwieniu pozytywnym; przez popęd libido rozumiał dążenie do miłości

MYŚLENIE W PROCESIE PIERWOTNYM - myślenie na poziomie nieświadomym; to język nieświadomości, w którym nie ma granicy pomiędzy rzeczywistością a fantazją (jego aspekty szczególnie widoczne są w fantazjach sennych)

MYŚLENIE W PROCESIE WTÓRNYM - to język świadomości i badania rzeczywistości; procesem paralelnym jest rozwój ego i superego; poprzez rozwój ego człowiek wyodrębnia się jako ja od reszty świata i następuje osłabienie koncentracji na sobie

POPĘD – dynamiczny proces, którego istotą jest nacisk (ładunek energetyczny) kierujący organizm ku celowi; zdaniem Z. Freuda źródłem popędu jest swoiste pobudzenie, stan napięcia w ciele; zadaniem popędu jest redukcja tego napięcia; osiągnąć ją można przez „zdobycie” obiektu lub za pośrednictwem obiektu ; pierwotnie (1910) Freud wyodrębnił dwie grupy popędów – instynktów: popędy seksualne i samozachowawcze; jednak 10 lat później zmienił zdanie i wszystkie wymienione wcześniej popędy zaliczył do dwóch grup: libido (z łac. chęć) i tanatos (Tanatos – grecki bożek śmierci)

POPĘDY CZĘŚCIOWE – popędy składowe popędu libido; ściśle związane z fazą jego rozwoju; Freud wyróżnił następujące fazy rozwoju popędu miłości:
  1. fazę narcystyczną (tzw. narcyzm pierwotny) – w fazie tej występuje tylko miłość do siebie (do self; nie mylić z ego)
  2. fazę oralną – kiedy to dziecko otrzymuje przyjemne bodźce poprzez pokarm, drażnienie ust, poczucie opieki, ciepła itp.
  3. fazę analną – gdy przyjemne bodźce pochodzą głównie z odbytu; są wywoływane wydalaniem (bądź zatrzymywaniem) kału, myciem; wiążą się z czystością, a w późniejszym okresie życia z czystością, dokładnością, pedanterią, ale także przekorą lub uległością (w zależności od tego, jak przebiegał trening czystości wobec dziecka)
  4. fazę uretralną – gdy przyjemne bodźce wiążą się z oddawaniem moczu lub jego zatrzymywaniem
  5. fazę falliczną – kiedy źródłem przyjemności jest dotykanie członka lub pochwy; w późniejszym okresie, przyjemność sprawia oglądanie własnego lub pokazywanie własnego ciała, prezentowanie własnych umiejętności, zdolności, osiągnięć itp.
  6. fazę genitalną – ostatnia faza w rozwoju libidinalnym; cechuje ją osiągnięcie poziomu dojrzałości, czyli zdolność do dorosłej, dojrzałej miłości.
Należy zaznaczyć, że wszystkie wymienione popędy pozostają (w mniejszym lub większym stopniu) do końca życia i stanowią podstawę przyjemnych przeżyć w różnych sytuacjach życiowych; niedobrze jest, gdy są nadmiernie hamowane, ale też niekorzystne (dla zdrowia psychicznego), gdy któryś z nich dominuje; gdy przeważa obrona przed popędami, pojawia się poczucie wstydu, winy, lęku, a co zatem idzie, nieśmiałość i zahamowanie; z kolei, gdy któryś z nich jest zbyt mocno eksponowany (dominuje nad częścią racjonalną), może wywoływać określone zaburzenia psychiczne i w zachowaniu.

REGRESJA - zjawisko związane rozwojowo z fiksacją; w przypadku regresji osoba cofa się w sposobie funkcjonowania i zachowania do wcześniejszych stadiów rozwojowych i szuka właściwych dla nich gratyfikacji, przyjemności; inaczej mówiąc, wraca do punktu fiksacji; regresja często występuje w okresach silnego stresu; jednostka znajdując się pod wpływem silnej frustracji i lęku, często w nadmiarze sięga po jedzenie, alkohol, bądź pali papierosy

ROZWÓJ CZŁOWIEKA - psychoanalityczna teoria rozwoju uwzględnia wszystkie aspekty rozwoju osobowości (charakteru) człowieka; charakteryzuje się dwoma głównymi aspektami:
  1. dotyczy przechodzenia osoby na kolejne stadia rozwoju
  2. podkreśla znaczenie wczesnodziecięcych wydarzeń z życia w zachowaniu/funkcjonowaniu jednostki w życiu dorosłym (istnieje przekonanie, iż do 5 r. ż. formułują się wszystkie najważniejsze zręby osobowości człowieka)
ROZWÓJ PROCESÓW MYŚLENIA - psychoanalityczna teoria rozwoju myślenia skupia się na przejściu człowieka od myślenia w procesie pierwotnym do myślenia w procesie wtórnym

ROZWÓJ PSYCHOSEKSUALNY - rozwój libido; rozwój popędów częściowych; wyróżnia się następujące fazy rozwoju psychoseksualnego człowieka: faza narcyzmu pierwotnego, faza oralna, analna, falliczna, faza genitalna

TANATOS – popęd agresji, popęd śmierci; wszystkie popędy, które charakteryzuje dążenie do śmierci własnej lub obiektu, do agresji, do wrogości; inaczej: popędy „od obiektu”, dążące do rozłączenia z obiektem; popęd agresji nie zawsze ma znaczenie destrukcyjne; agresja może mieć także znak pozytywny; jest ona niezbędna do stawiania i wyznaczania granic, do obrony własnej (np. przed zagrożeniem), czy osiągania kolejnych faz rozwojowych, a w konsekwencji dorosłości; konieczna do rozpoczęcia procesu rozwoju poczucia własnej odrębności, procesu indywiduacji, a co zatem idzie, autonomii i niezależności

UKŁAD EDYPALNY – tzw. relacja trójkątna (trójkąt edypalny), która w rozwoju dziecka dominuje od 2 – 6 r. ż, tj. do fazy latencji; w tym czasie emocjonalne znaczenie nabiera także ojciec, zatem uwaga młodej osoby skierowana jest już do obojga rodziców; tendencja do wchodzenia w układy trójkątne może pozostać do końca życia, zwłaszcza, gdy w rodzinie brakowało jednego z rodziców; w takiej sytuacji, osoba pochodząca z niepełnej rodziny może przez całe życie poszukiwać „drugiego rodzica”, wchodząc w związki np. z żonatymi mężczyznami (dotyczy kobiet); fiksacja edypalna niekoniecznie musi mieć miejsce, w sytuacji gdy rolę nieobecnego rodzica przejmuje inna dorosła osoba, np. dziadek, wujek, starszy brat itp.; wyróżnia się dwa rodzaje układów edypalnych: pozytywny i negatywny; układ pozytywny występuje wówczas, gdy przeważa sympatia do rodzica płci przeciwnej i rywalizacja z rodzicem tej samej płci; układ negatywny wiąże się z odwrotnym typem relacji; pozytywne przejście przez fazę edypalną w dzieciństwie umożliwia osobie dorosłej wchodzenie w trwałe i harmonijne związki z osobami płci przeciwnej

UKŁAD PREEDYPALNY – układ dwójkowy; typ relacji preferowany przez dzieci w wieku od 1 – 2, 3 r. ż (faza oralna, analna, falliczna); w tym okresie głównie zainteresowane są kontaktem z jedną osobą, zwykle matką, która karmi i pielęgnuje; „nie dostrzegają” natomiast innych członków rodziny, np. ojca


LITERATURA:

[1] Laplanche J., Pontalis J. – B., Słownik psychoanalizy, WSiP. Warszawa 1996
[2] Pervin L. A., John O. P. , Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002
[3] Sokolik Z., Podstawowe pojęcia psychoanalizy, W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria, ENETEIA. Warszawa 2005
Ostatnie aktywne Tematy
Wątek Odpowiedzi Ostatni Post
купи... 0 agrohimbim 04-05-2018 16:01
боре... 0 agrohimbim 24-04-2018 06:16
купи... 0 agrohimbim 13-04-2018 05:16
удоб... 0 agrohimbim 12-04-2018 06:07
прот... 0 agrohimbim 11-04-2018 07:28
герб... 0 agrohimbim 01-04-2018 06:12
стим... 0 agrohimbim 30-03-2018 18:57
прим... 0 agrohimbim 27-03-2018 10:19
агро... 0 agrohimbim 26-03-2018 12:09
прот... 0 agrohimbim 18-03-2018 22:53
герб... 0 agrohimbim 12-03-2018 01:41
удоб... 0 agrohimbim 11-03-2018 04:56
диам... 0 agrohimbim 10-03-2018 06:26
купи... 0 agrohimbim 02-03-2018 01:34
крис... 0 agrohimbim 01-03-2018 01:31
прим... 0 agrohimbim 11-02-2018 22:57
виал... 0 agrohimbim 09-01-2018 23:44
прот... 0 agrohimbim 12-11-2017 19:48
купи... 0 agrohimbim 09-11-2017 11:12
прот... 0 agrohimbim 29-10-2017 13:28
. . .
Polecam
CENTRUM PSYCHOLOGII WSPÓŁCZESNEJ W KIELCACH
Link
Muzykoterapia
GABINET MUZYKOTERAPII W KIELCACH
Link
WARSZTATY
AKTUALNOŚCI!
MUZYCZNE
WARSZTATY KREATYWNOŚCI
I
WSPIERANIA ROZWOJU OSOBISTEGO
Link
WARTO ZAJRZEĆ
Zegar

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie