STRONA GŁÓWNA O MNIE GABINET PSYCHOTERAPII GABINET MUZYKOTERAPII AKTUALNOŚCI KONTAKT 11/21/2018
Nawigacja
MOJE PUBLIKACJE
ARTYKUŁY
Udział w konferencjach
Seminarium
FORUM
Linki
GALERIA
Kategorie Newsów
Download
Kontakt
Szukaj
INFORMACJE

DOSTĘPNE PO ZALOGOWANIU
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Ostatnie Artykuły
SŁOWNICZEK PSYCHOANA...
PROJEKT USTAWY O ZAW...
SŁUCH MUZYCZNY A SŁ...
MUZYKOTERAPIA W PRZE...
MUZYKOTERAPIA W PRZE...
Na Forum
Najnowsze Tematy
куп...
бор...
куп...
удо...
про...
Najciekawsze Tematy
WARSZTATY Z MUZYK... [1]
ку... [0]
бо... [0]
ку... [0]
уд... [0]
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych użytkowników: 89
Nieaktywowany Użytkownik: 1148
Najnowszy Użytkownik: acuyozef
.
Site Meter
MUZYKOTERAPIA W PRZEDSZKOLU, cz. 1.
 Muzykoterapia jako jedna z metod leczniczych  jest niezwykle pomocna w usprawnianiu różnych deficytowych obszarów dzieci w wieku przedszkolnym (np. z rozpoznaniem dysleksji rozwojowej, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, czy z rozpoznaniem zaburzeń w sferze emocjonalnej i społecznej). Jednak o terapii muzyką może być mowa tylko wówczas, gdy prowadzona jest w sposób świadomy, systematyczny, uporządkowany i przemyślany metodycznie. Niezbędna jest więc dobra znajomość współczesnych założeń teoretycznych i programowych zajęć muzykoterapeutycznych w szkołach i przedszkolach; te z kolei winny ściśle korelować z założeniami teoretycznymi terapii pedagogicznej. Istotną zmienną determinującą skuteczność zajęć muzykoterapeutycznych jest również sama osoba terapeuty. Powinna posiadać wykształcenie z zakresu muzykoterapii, a w przypadku działań o charakterze psychoterapeutycznym, winna wcześniej odbyć własną terapię treningową.

W muzykoterapii prowadzonej wśród dzieci w wieku przedszkolnym, przewiduje się realizację następujących celów terapeutycznych:
  • stymulacja procesów integracji sensomotorycznej, kształtowanie świadomości ciała oraz orientacji przestrzennej dziecka,
  • usprawnianie wybranych dysfunkcji narządu ruchu (chodzi tu przede wszystkim o zapobieganie powstawaniu, utrwalaniu wad postawy, nieprawidłowego kształtowania się sklepienia poprzeczno - podłużnego stóp, rozwijanie funkcji lokomocyjnych, poszerzenie zakresu ruchomości stawów (zwłaszcza w obrębie stawów kończyn górnych i dolnych), stymulacja koordynacji ruchowej (wzrokowo - ruchowej, słuchowo - ruchowej, wzrokowo  - słuchowo - ruchowej),
  • usprawnianie funkcji manualnych, graficznych oraz procesów analizy i syntezy wzrokowej,
  • stymulacja funkcji mowy oraz doskonalenie procesów analizy i syntezy słuchowej,
  • stymulacja procesów poznawczych,
  • kształtowanie sfery emocjonalno - społecznej dziecka.
Należy mieć przy tym świadomość, iż rodzaj przyjętych celów leczniczych zależy od rozpoznania. Niekoniecznie zatem wszystkie wymienione "zadania" będą realizowane z każdym dzieckiem.

Ze względu na naturalne potrzeby rozwojowe młodej osoby (duże potrzeby ruchu i eksplorowania otoczenia) oraz złożoność jej zaburzeń w sferze psychomotorycznej, zaleca się prowadzenie zajęć w formie muzykoterapii aktywnej z uwzględnieniem wszystkich form aktywności muzycznej, tj.: ruchu przy muzyce, śpiewu i ćwiczenia mowy, gry na instrumentach, ekspresji twórczej, percepcji muzyki. Każda z nich służy stymulacji innych obszarów sfery psychoruchowej; np. ruch przy muzyce może służyć aktywizacji motoryki, śpiew - rozwijaniu funkcji mowy, gra na instrumentach - kształtowaniu funkcji manualnych, pozostałe zaś - stymulacji sfery emocjonalno - społecznej.

Szczególnie przydatną metodą w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, wydaje się być metoda Mobilnego Modelu Rekreacji Muzycznej Macieja Kieryła. Jej zaletą jest to, że uwzględnia m.in. bieżące samopoczucie podopiecznego oraz jego ogólny poziom pobudzenia psychoruchowego.

W strukturze zajęć dr Kieryła wyróżnia się pięć zasadniczych faz, tj.: "odreagowanie", "zrytmizowanie", "uwrażliwienie", "relaksacja", "aktywizacja" (łagodna bądź dynamiczna). Mają one charakter mobilny, ponieważ można zmieniać ich kolejność, bądź powtarzać. To z kolei wymaga od prowadzącego dużej uważności, wytężonej koncentracji uwagi, sporej elastyczności, inwencji twórczej jak i znakomitej znajomości różnych technik muzykoterapeutycznych.

Na zakończenie należy również wspomnieć, iż do niezbędnych czynności terapeuty należy postawienie odpowiedniej diagnozy muzykoterapeutycznej; diagnoza ta winna dotyczyć zarówno dziecka, jak i całej grupy. W przypadku pracy metodą MMRM polega ona na ocenie ogólnego stanu psychofizycznego dziecka m.in. na podstawie niewerbalnej mowy ciała (klaskania, mimiki, ustawienia sylwetki, kolorystyki ubioru); stosuje się ją na początku, jak i na końcu zajęć (czasami częściej). Pozwala to oszacować aktualne samopoczucie podopiecznych, odpowiednio zaplanować tok dalszego spotkania, jak i ocenić efektywność dotychczasowych działań terapeutycznych. Diagnoza może mieć również charakter pogłębiony;  wówczas do oceny możliwości rozwojowych dziecka zaleca się wykorzystanie odpowiednich narzędzi pomiarów, np. testów mierzących zdolności motoryczne dziecka, poziom sprawności funkcji manualnych, słuchu fonematycznego itp. Diagnozę należy poszerzyć także o wyniki badań/obserwacji innych specjalistów, np. psychiatry, psychologa, ortopedy, logopedy, czy pedagoga. Niezbędna jest więc  stała współpraca z całym zespołem terapeutycznym, czyli tzw. praca w teamie.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Ostatnie aktywne Tematy
Wątek Odpowiedzi Ostatni Post
купи... 0 agrohimbim 04-05-2018 16:01
боре... 0 agrohimbim 24-04-2018 06:16
купи... 0 agrohimbim 13-04-2018 05:16
удоб... 0 agrohimbim 12-04-2018 06:07
прот... 0 agrohimbim 11-04-2018 07:28
герб... 0 agrohimbim 01-04-2018 06:12
стим... 0 agrohimbim 30-03-2018 18:57
прим... 0 agrohimbim 27-03-2018 10:19
агро... 0 agrohimbim 26-03-2018 12:09
прот... 0 agrohimbim 18-03-2018 22:53
герб... 0 agrohimbim 12-03-2018 01:41
удоб... 0 agrohimbim 11-03-2018 04:56
диам... 0 agrohimbim 10-03-2018 06:26
купи... 0 agrohimbim 02-03-2018 01:34
крис... 0 agrohimbim 01-03-2018 01:31
прим... 0 agrohimbim 11-02-2018 22:57
виал... 0 agrohimbim 09-01-2018 23:44
прот... 0 agrohimbim 12-11-2017 19:48
купи... 0 agrohimbim 09-11-2017 11:12
прот... 0 agrohimbim 29-10-2017 13:28
. . .
Polecam
CENTRUM PSYCHOLOGII WSPÓŁCZESNEJ W KIELCACH
Link
Muzykoterapia
GABINET MUZYKOTERAPII W KIELCACH
Link
WARSZTATY
AKTUALNOŚCI!
MUZYCZNE
WARSZTATY KREATYWNOŚCI
I
WSPIERANIA ROZWOJU OSOBISTEGO
Link
WARTO ZAJRZEĆ
Zegar

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie